Egy éve “küzdök” azzal a problémával, hogy drága asztali gépem nagyjából 4-5 óra bekapcsolt idő után, véletlenszerű időpontban elkezd szép lassan lefagyni, végül pedig kék halált kapni. Az alábbi posztban ennek a problémának az elhárítását próbálom bemutatni.A helyzet a következő: Tavaly februárban vettem egy Corsair LS 240 GB-os SSD-t a gépembe. Nagyon megvagyok vele elégedve a mai napig, mert nekem amennyire szükségem van rá annyira bőven gyors, a 240-es meghajtón bőven elférek a rendszerrel és összességében nem volt eddig vele problémám. Vagy mégis?

Mióta megvettem az SSD-t több órás használat után véletlenszerű időpontokban lefagy a Windows.

Eltelik 4-5 óra, majd ezt követően valamikor történik valami. Először csak az éppen használt program nem akar úgy működni ahogy neki kellene, végül lefagy. Ezt követően nyitnám meg a feladatkezelőt hogy bezárjam, de ekkor lefagy a tálca is és bármi amit meg akarok nyitni. Vagy kinyomom a gépet és újraindítom, vagy várok amíg magától kék halált nem kap, de ezt követően nem indul el a Windows, ugyanis nem találja a partícióját.

Mivel nem feltétlen jött elő mindig hosszabb használat után a probléma ezért nem igazán foglalkoztam vele, biztos valamelyik fájl a Windows-on belül sérült. Ám fél év után már elkezdett idegesíteni a dolog, így gondoltam megpróbálom megoldani a problémát. Mivel nem egy gyors folyamat kivárni azt a több órát mire megy annyit a gép, hogy kifagyjon, de akkor se mindig, a kék halál hibaüzenete pedig eléggé általános volt, így újraraktam a Windowst. USB 3.0-ás pendriveról 10 perc alatt megvoltam mindennel. Mindenki boldog, minden nagyon jó, csak a probléma nem oldódott meg. Mivel más változás nem történt egy éve, csak az SSD kerül a gépbe így sajnos elkezdtem aggódni.

Nehogy már gyárilag hibás az SSD…

Életemben egyszer kellett garanciáztatással szórakoznom, azóta utálom az egészet, így aztán amennyire lehet inkább megpróbálom megoldani magam, hátha csak valami más miatt van ez a probléma. Minden drivert lefrissítettem. A hiba még mindig megvolt. Ezen nem lepődtem meg, mert csodálkoztam volna rajta, ha a hálókártya vagy a videokártya drivere miatt lenne ez. Csináltam egy BIOS frissítést is, ugyanis az sem épp a legfrissebb volt. A kifagyások gyakorisága ezután csökkent, de nem tűnt el. Innen gondoltam, hogy jó úton haladhatok, de valami akkor mégse tökéletes. Az alaplap nem lehet rossz, mert akkor korábban amikor winyón volt a rendszer akkor is elő kellett volna jönni a hibának.

Frissítsünk firmware-t az SSD-n!

Mivel már mindent lefrissítettem, mondom hátha esetleg valami korábbi darabot kaptam és egy olyan régebbi firmware van az SSD-n aminek valamilyen hibáját az idők során már patchelték, így hátha megoldódik a problémám, ugyanis az internetet böngészve nem találtam az enyémhez hasonló hibát. Corsairnek van egy SSD Toolbox nevű programja amivel az SSD-ről nézhetünk meg mindenféle információkat és innen van lehetőség frissíteni a Firmware-t. Rá is nyomtan az Update firmware gombra, ki is írta, hogy hoppá, van azért ennél jóval újabb. Teljesen boldog voltam, hogy megoldódott akkor biztos minden, most már jó lesz. Kezdjük akkor el a frissítést. A frissítés sikertelen. Kész vége, akkor itt biztos valami nem lesz jó az SSD-vel ha a Corsair saját programja se tud hozzáférni.

Akkor ebbe muszáj lesz beletörődnöm. Ez történt még valamikor egy fél éve. Tegnapi nap viszont elgondolkodtam rajta, hogy valahogy csak meg lehet oldani a dolgot. Elvégre ha van új firmware, akkor annak valahogy fel kellene mennie. Persze ha szar az SSD akkor nem, de egyáltalán nem tűnik annak. S.M.A.R.T. adatoknál sem utal semmi sem erre, ekkora probléma csak nem lehet. Ekkor jutott eszembe, hogy a Gigabyte alaplapomhoz letölthető a SATA AHCI driver, hogyha a Windows telepítésnél a RAID miatt szükség lenne rá. Letöltöttem, felraktam és láss csodát a Corsair SSD Toolbox így már le tudta frissíteni a firmware-t. Azóta semmi probléma, mondhatom, hogy lekopogom, de erősen reménykedek, hogy már nem lesz semmi probléma. Nagyon régi firmware volt az SSD-n, így remélem ez meg is oldotta a problémát.

Biztos van akinek rögtön ez lett volna az első lépése, de nem volt rögtön annyira egyértelmű, hogy az SSD miatt lehet a fagyás és a kékhalál, ugyanis a gépre akkor került először 10, nem a legújabb cuccok vannak a gépben, kitudja, hogy ezeket mennyire kezeli jól a 10, így nem az SSD volt rögtön az első amire gondolni tudtam, bár végül a hiba megoldódott.

Ezt a kis szöveget azért írtam le, hátha más is hasonló módon érintett lenne hasonló problémában és esetleg neki ez segítene a hiba megoldásán.