No de micsoda kérdés ez? 2019-ben élünk, ma már csak digitális pult jöhet szóba. Nem feltétlen.

Lassan már az utolsó faluházban is digitális pultok fognak figyelni, amiket aztán azok akik kezdték megérteni az analóg pultok működését, most végképp el fogják veszteni a fonalat. Pedig sokak véleményével ellentétben szerintem sokkal egyszerűbb egy digitális pult használata. Mégsem gondolom úgy, hogy mindenre ez lenne a megoldás.

Mindenkire már digitális pultokat akarnak rásózni és el vagyunk ájulva a tonnányi funkciótól amit nyújtani képesek az árukért. És valljuk be, egy olyan 16 csatornás pult aminek minden csatornája rendelkezik zajgáttal, kompresszorral és legalább 4 parametrikus EQ-val, igen drága lenne egy analóg szettben. Azonban egy digitális pult DSP-je ezekkel a feladatokkal gond nélkül megbirkózik. Amennyiben valaki intenzíven foglalkozik hangosítással, akkor már csak a riderek kiszolgálása miatt is rá van kényszerítve a “digitalizálásra”, de bármilyen más feladatokra is tökéletesen felhasználható és ha tudjuk használni, sokkal gyorsabb munkatempót lehet megvalósítani. Elég csak egy képernyőre intenzíven figyelni, a többi kezelőszerv már csak a kezünket szolgálja ki.

De ez nem jelenti azt, hogy minden célra csak ilyen pult jó. Valljuk be egy fix helyen ahol váltakoznak a kezelő emberek, nem feltétlen a legokosabb választás egy digitális pult. Minden gyártó kicsit más szempontból közelíti meg a funkciók ellátását és nem feltétlen lehet olyan könnyen eligazodni egy pulton, ha az ember elsőre találkozik vele. Nem mintha amúgy nagyobb analóg pultokon ne lennének ilyen-olyan dolgok amik nem lehetnek elsőre egyértelműek. De elég ha csak olyan apróságokról beszélünk, mint hogy az auxok pontosan a jelút melyik pontjáról szedik a jelet vagy hasonló. Digitális pulton pillanatok alatt átállítjuk hogy honnan jöjjön a jel. Analóg pulton vagy van rá kapcsoló vagy kaphatjuk szét és forrasztgathatjuk át. Nem feltétlen mondanám egyiket se jobbnak a másiknál, mert embere váltogatja mi egyszerűbb, de szerintem könnyen belátható hogy egy digitális pult jobban az azt használó igényeire szabható. Ennek ellenére az tény és való, hogy annak a használatnak nem tesz eleget, hogy kicsit hozzáértő embert odaállítsanak és tudja használni.

Na de miért? Egy analóg pultot aki nagyjából tud kezelni az valószínűleg fog tudni egy másikat is használni. Egy digitálisnál azonban nem feltétlen igaz ez. Leginkább azért, mert itt a sok felirat és paraméter miatt nem árt tudni, hogy az tényleg mit is csinál és merre kellene elindulni. Egy analóg pulton tudjuk hogy fent lesz az előfok, valószínűleg az alatt pedig az eq aztán az auxok (vagy fordítva), végül a bal/pan poti. Digitális pultnál lehet nincs is kint semmi ilyen tekerentyű. Ilyenkor azért nem árt tisztában lenni az alapvető hangtechnikai fogalmakkal. A magyar nyelv sajnos erre nem magyarázat, mert a szavak nagy része vagy az angol magyarosított változata, vagy alapból az angol szót használjuk rá.

Ezen felül azért egy digitális pultnál nem feltétlen működik úgy a dolog, hogy bedugom a laptopot és már szól is. Persze lehet hogy egy analóg pultnál sem, ha valaki már beleállítgatott egy kicsit bonyolultabba. Sajnos vagy nem sajnos, de a digitális pult megköveteli azt, hogy ismerjük ahhoz, hogy ne magunkat szívassuk meg. De szerintem ez ugyanígy vonatkozhat az analóg pultokra is, csak nagyon sok a vállalkozókedvű ember.

Akkor ne használjak digitális pultot mert bonyolult? Nem. Ha megtanuljuk hogyan kellene használni és megértjük a kompresszor, EQ és kapu működését egyértelmű hogy hatalmas fejlődési lehetőségeket tartogat nekünk egy ilyen pult. Sok gyártó rak ezeknek a pultoknak a memóriájába előre elkészített beállításokat, amik elnagyoltságuknak hála a feladatukat univerzálisan képesek ellátni. Azonban attól, hogy ezeket a beállításokat be tudjuk importálni, még nem fogunk tudni hangosítani, vagy keverni. Nem árt tisztában lenni milyen beállítások kerülnek ilyenkor be és azokat vajon miért így találták ki a hangmérnökök akik ezt a pult tervezésekor kitalálták. Egy EQ-t még be lehet nagyolva állítani egy adott hangszerhez vagy énekhez, de egy kompresszort vagy kaput nem feltétlen ennyire egyszerű csak úgy behúzni.

Azonban ha megtanuljuk a pult minden csínját-bínját akkor kitűnő társunk lehet. Emellett szerintem nem kell minden 2 mikrofonos műsoron egy TouchMixnek, vagy egy Yamaha 01V-nek figyelnie. Persze ha ilyen pultunk van csak akkor használjuk csak nyugodtan. Ezt mindössze úgy értem, hogy nem attól fogunk tudni jól hangosítani mert egy ilyen pult van alánk rakva. Egy eszköz az azt használót tudja kiszolgálni az ő tudásának fejében. A pult pedig tudhat akármennyire sokat, ha mi nem tudunk, sose fogjuk tudni kihasználni a lehetőségeket amiket a mérnökök beleraktak. Sőt, ha aktívan foglalkozunk ilyesmivel, érdemes meg is értenünk a logikát amik alapján a gyártók kitalálják a rendszereket, ugyanis akit beraknak egy teljesen új pult elé és 5 perc alatt nem igazodik ki az alapvető funkciókon az sajnos nem igazán érti, hogy is működik ez az egész. Persze nagyobb méreteknél nem egyszerű a dolgunk, mert egy 10 millió forintos pult már teljesen más tudással rendelkezik mint egy X32. De a gyakoribb típusok és márkák rendszereivel nem árt barátságot ápolni. Még ha csak távoli barátok vagyunk akkor is. Ne ijesszen el senkit se a digitális keverőpultok világa, mert remek móka ilyen pultokkal dolgozni és nagyon sok örömet tudnak okozni. Ehhez viszont nekünk is áldozatokat kell hoznunk, hogy tisztában legyünk a működésükkel, azonban ez a ráfordított energia egy igen hosszútávú befektetés, ugyanis a jövő ebben van.