3 évnyi ismerkedés után leírom véleményemet a QSC híres-neves keverőpultjáról, hogy mit is érdemes róla tudni.

Kezdjük talán a legelején. Mi is az a TouchMix? A QSC cég digitális keverőpult családja, melynek különlegessége, hogy a keverőpult szinte összes paraméterét egy érintőképernyőn láthatjuk és vezérelhetjük, tehát csak tapicskolunk és közben keverünk. Innen is van a neve. Létezik 8, 16 és már 30-as verziója is. Ezek a számok egyébként a csatornák számára vonatkoznak. Nekem az elmúlt 3 évben egy TouchMix 16-tal volt alkalmam sok-sok rendezvényen keverni. Tavalyi évben bejött a képbe egy Behringer X32 is, így akkor kicsit visszaszorult a kis pult, de idén nyáron eddig minden hétvégén egy TouchMix volt a pult a rendezvényeken.

Na de miért jó ez a pult? Miért különlegesebb, mint a többi?

Sok olyan keverőpult létezik ami kicsi. Tényleg kicsi, akkor kb mint egy A4-es lap, digitális, WiFi-s és minden föld jóval el van látva. Behringer, Allen & Heath és még sokan csinálnak ilyen pultokat. Egyetlen hátrányuk ezeknek, hogy dedikált képernyővel nem rendelkeznek, elvárják tőled, hogy legyen egy tableted (általában iPad) és arról használt. Nos itt a legnagyobb galiba az a WiFi. Szerintem én kicsit különleges helyzetben vagyok, mivel informatikusnak tanulok, így van rá látásom ezeknek a digitális pultoknak olyan aspektusaira, melyekről a legtöbb hangtechnikus nem igazán tud. Eléggé nagy csoda még a szakmában lévőknek is sokszor ez az egész WiFi-s mágia. Sajnos a WiFi hátránya az, hogy nem egy 5000 forintos routeren keresztül kell a tabletnek és a pultnak kommunikálnia. Ezen felül nem árt tisztában lenni, hogy az adott helyen milyen WiFi hálózatok vannak. Már akár kisebb települések központjaiban is teljesen telített lehet a 2.4 GHz-es frekvenciatartomány, így nehézkes és szakadozó lesz a kommunikáció a pulttal. A legtöbb felhasználó nincs tisztában azzal mondjuk, hogy másik WiFi csatornára állítsa a hálózatot, ha az nem működik megfelelően. Ha pedig nem sikerül a tabletről keverni, akkor az egész produkciónak vége, ugyanis más opció sajnos nincs. Egy hónapja mi is összefutottunk egy fellépő zenekarral akik egy ilyen kis WiFi-s Soundcraft pultot hoztak, de nem tudtak rákapcsolódni az iPadjükről. Ilyenkor jön jól a TouchMix. Ő is képes tabletekkel kommunikálni, azonban ha mégsem sikerülne, mindig ott a kis érintőképernyő, hogy arról végezzük a munkát. Komoly hangosítási feladatoknál pedig szerintem szükség van ilyen szintű redundanciára, mert a tisztán tabletes verzió nem megoldás és komoly hibafaktorokat is tartalmaz. Az én véleményem szerint a hasonló kicsi digitális pultok közül emiatt a TouchMix lehet a legmegbízhatóbb. Én legalábbis biztosan inkább szavaznék erre, hiába tetszik jobban 1-2 gyártónak a saját megoldása, nem lennék mindig 100%-ig nyugodt velük.

Miket tud a pult?

Mint mondtam én a 16-os TouchMix-et használom csak. 8-ast és 30-ast csupán MusicExpo-n és az Intertonnál sikerült megfogdosni. De szerintem a vásárlók jó részének a 16-os az ideális választás, ezen felül pedig az alább felsoroltak minimálisan térnek csak el a különböző verziók között.

Kezdjük rögtön a legnagyobb hátrányával. Analóg az előfok. Ez mit jelent? Azt, hogy fizikailag oda kell lépnünk a pulthoz, hogy az előfokok gain-jein állíthassunk. Ez így van mindegyik verzióban, de szerintem leginkább a harmincasnál tud ez a legjobban fájni. De ez miért akkora hátrány? Nos azért, mert a pultban lehetőségünk van elmenteni különféle beállásokat, akár komplett zenekarokat is. Azonban az egészet kicsit megöli, hogy az előfokok gainjei nem mentődnek melléjük, így ez sajnos nem minden esetben lehet egy működőképes dolog.

A TouchMix 16 XLR bemenettel rendelkezik, melyek közül az utolsó 4 kombós, tehát oda TRS és TS jacket is be tudunk tudni. Nem tudod mi a különbség a kettő között? IDE kattintva elolvashatod. Ezen felül van még 2 sztereó bemenet, ide csak vonaljelet tudunk bekötni, nem szabályozható az előfoka. Ezen felül kapunk még 6 + 2 Aux kimenetet monitornak, vagy minek mi szeretnénk szánni. 6 XLR-en és 2 sztereó 6.3-as Jackként vihető ki.  Ennek az előnye, hogy ha fülmonitort használunk, rögtön egy kábelen vihetjük is a sztereo mixet. Lehetőség van az utolsó 2-t hagyományos Aux kimenetként is használni. Az adott Aux Setup fülén ez átkapcsolható, ilyenkor egy TRS -> XLR átalakítóval vihetjük ki a jelet.
Kapunk még dedikált fülhallgató és monitor kimenetet, valamint egy Talkback mikrofon csatlakozót, hogy a színpadra visszabeszélőhöz ne használjunk el egy csatornát. Ezen felül még van 8 DCA és Mute Groupunk.

Eddig nagyon kedvezőek a dolgaink, nézzük mit tud egy csatorna?

Minden csatornára külön kapcsolhatunk fantom tápot (48V), megfordíthatjuk a polaritását és késleltethetjük (delay). Ezen felül az új szoftverben lehetőségünk van a digitális gain használatára, így utólag lehetőségünk van akár távolról korrigálni a rosszul beállított előfokon. Fontos, hogy ilyenkor szoftveresen csökkentjük, vagy növeljük a jelszintet, tehát emelésnél az előfok zaja is felhangosításra kerül, ezen felül a jel visszavételénél, ha az előfok közben torzításba vezérlődik, akkor azon távolról nem tudunk változtatni. Ha visszavettük a jelet és közben ez történik a pult az adott csatorna kivezérlésjelzőjének piros villogásával figyelmeztet is erre.

Az alábbiakban a TouchMix androidos alkalmazásával készítettem képernyőképeket, hogy jobban látható legyen miről is beszélek.

Van egy szép áttekintő képernyőnk is, ahol kicsiben láthatunk minden beállítást. Ez hibakeresésnél nagyon jól jöhet, hogy egy helyen lássunk mindent egy csatornával kapcsolatban.

Ezt követi az EQ. Itt kapunk 4 parametrikus szűrőt. Ezeknek a frekvenciáit oda tekerjük ahova akarjuk és hogy milyen szélesen akarunk azon emelni, vagy vágni szintén mi határozhatjuk meg. A két szélső szűrő képes működni úgynevezett shelf módban, ilyenkor nem ilyen púposan emelnek, vagy vágnak, hanem a beállított frekvencia alatti vagy feletti összes frekvencát az adott gainben beállított mértékben emeli, vagy vágja. Pluszban kapunk még alul és felüláteresztő szűrőt, mindkettő szabadon beállítható frekvenciával. Így a beszéd, vagy ilyen olyan hangszerek alját nagyon szépen a lehető legjobb helyen tudjuk megvágni mind alul és felül is. Szerintem az EQ rész tökéletes, ahova ennyi EQ szűrő nem elég, azzal már amúgy is felesleges szenvedni, mert nem lesz jobb.

Rögtön elérünk a kompresszorhoz. Szerintem ez is tartalmaz mindent, amit egy ilyen árú keverőpultnak tartalmaznia kell. Van egy Treshold potink, Rationk is komoly végletekkel, valamint állíthatjuk kézzel az Attack és Release időket is. Van Deesser is a csúnya magashangok ellen. Egyedüli hátrányosság szerintem, hogy valami nagyon egyedi vizualizációt sikerült csinálni a kompresszornak és a zajgátnak is, mert szerintem semmire sem jó. Nem is aktuális mintákat mutat, hogy mennyit vágunk tényleg a hangból, csak bent van egy fix háttérkép. Amúgy sem így szokott ez kinézni, de egy kompresszort enélkül is be tudunk állítani, ez nem fog megakadályozni semmit, de szerintem ez a kis kép sokat ront az összhangon. A felső sávban láthatjuk a bejövő jelet, tőle jobbra, hogy a kompresszor mennyi jelet vesz el, tőle jobbra pedig a kimeneti jelszintet. Szerintem ennek a dolognak így megint nincsen sok értelme. Nem látjuk, hogy mi hány decibel. Persze legalább van valami vizualizáció, hogy történik valami, de nincsenek a kivezérlésjelzők feliratozva, hogy a félig betelített csík mégis mennyi dB akar lenni. Aláírom, hogy nem férne oda, de csodás középső kép helyére be lehetett volna akkor rakni ezt a 3 mérőt nagyobb méretben, hogy odaférjenek a decibeles értékek, mert ez szerintem a használhatóság kárára ment itt sajnos.

Van zajgátunk is. Erről annyit nem szoktunk beszélni, mert nem mindig kell használni és ebben nincsenek olyan művészi megoldások és belemagyarázások, mint a kompresszor felé. Ettől függetlenül nagyon jól működik, jól lehet vele a dobot is kissé feszessé tenni. Itt is van egy Treshold, Attenuation (mennyit csökkentsen a jelen), Attack és Release is. Én egyedül egy Hold-ot beraktam a kettő közé. Kapunál jól jöhetne. A vizualizáció itt is ugyanaz a bazári, mint a kompresszornál. Egyedül talán a kis egyszerű kivezérlésjelzők itt elegek lehetnek, mert látjuk rögtön, hogy fog-e a kapu és mennyi idő kell neki.

Ezt követi az FX szekció. Azt mondom ebbe nem igazán tudok belekötni. 4 effektprocesszor bőven elég kell, hogy legyen. Rengeteg effekt közül választhatunk, a sima Reverb és Delayeken keresztül van Flanger meg mindenféle hülyeség. Itt aztán lehet válogatni. Mi általában valamilyen Reverbet és Delay-t szoktunk csak használni. Minden effekthez sok paraméter van, lazán be tudjuk kedvünk szerint állítani őket. Az én véleményem szerint teljesen jó mindegyik effekt, hangosítási célra tökéletes, aki mindenféle művészi effektet keres, az úgysem ilyen pultot fog megvenni. Úgyhogy az effektek sem a pult gyengeségei közé tartoznak, sőt.

Elérkeztünk az Aux sendekhez. Itt beállíthatjuk, hogy melyik Aux útra az adott csatorna jeléből mennyi menjen. Ezt nem magyaráznám túl, mert a cikk nem “Hogyan használjunk egy keverőpultot” címet visel, így minimális előképzettség ennek és az összes többi felsorolt funkció megértéséhez sajnos szükséges.

Ott található egyébként egy Aux Overview gomb is, valamint a pulton fizikailag megtalálható Aux gomb is már erre a képernyőre visz, ahol egyben láthatjuk az utakat. Ez egy NAGYON hasznos képernyő egyébként.

Mivel rengeteg funkció érhető el minden csatornához, így annak aki ismerkedik a pulttal nem feltétlen lehet érthető mindegyik. Létezik hát minden csatornán egy Presets fül, ahol különféle hangszereknek és bemikrofonozásuknak, vagy elvárt hangzásuknak megfelelően behívhatunk előre megcsinált Preseteket. Rengeteget elkészítettek már gyárilag, de menthetünk el sajátot mi is. Nagyon hasznosak annak is aki profi, vagy régóta használja a pultot, mert egy hirtelen szituációban be lehet hívni a már elkészített beállítást és csak finomítani rajta. Itt sajnos nem látszik egy sem, mivel nem voltam a pultra kapcsolódva és ilyenkor a gyári preseteket sem mutatja. Lehetőségünk van a behíváskor kiválasztani, hogy felülírja-e az adott csatorna potmétereinek értékeit, hogy a Main mixbe mennyi megy, vagy Auxokba, vagy védeni szeretnénk-e a csatorna nevét, vagy a fantom tápot.

Végül pedig minden csatorna legutolsó füle. Itt adhatjuk meg a csatorna nevét, linkelhetünk kettőt, hogy a faderek együtt mozogjanak és a beállításokat is egyszerre mindkét csatorna megkapja. Visszaállíthatjuk a Reset gombbal alaphelyzetbe is. Megfordíthatjuk a polaritását, bekapcsolhatjuk a fantom tápot, delayt állíthatunk be és a digitális gainnel finomíthatjuk a jelszintet. Lehetőség van a csatornát Safe-nek jelölni. Ez azt jelenti, hogyha behívunk egy teljesen új beállást, nem fog felülíródni az adott csatorna, megmaradnak a beállításai. Alul hozzárendelhetjük a DCA, vagy Mute Groupokhoz, vagy kivehetjük a Main Mixből.

Gyorsan végigzongorázva ezeket tudja egy csatorna. Ennél részletesebben nem kívántam bele menni, mert van fent a neten sok leírás és nekem is van videóm a pultról.

Miket tud még a pult?

Rendelkezik a pult különféle varázslókkal. Az FX Wizard segít kiválasztani nekünk milyen effektet szeretnénk és melyik csatornákra. A Tuning Wizardot egy RTA mikrofonnal használhatjuk arra, hogy egy adott teremhez behangoljuk a hangrendszerünket. A Gain Wizard pedig az előfokok beállításában tud segíteni. Van még egy varázsló, mely itt nem található meg, hanem a kimeneteknél, ez a Feedback Wizard. Erről hamarosan.

A pult 48V gombját megnyomva egy képernyőn láthatjuk mely csatornákon van fantom táp.

Ez a főmenüje a pultnak. Itt van lehetőségünk kezelni az elmentett beállásokat, beállítani a visszabeszélő mikrofont, vagy használni a zajgenerátort. Rendelkezik a pult már RTA lehetőséggel is. Van egy FX Overview képernyő, ami ugyanaz mint az Aux Overview, csak itt az FX sendeket mutatja. Az utolsó gombon megnézhetjük mely csatornák vannak lezárva a visszahívásról.

Innen állíthatunk be mindent, mekkora legyen a pult és a gombok fényereje, mi legyen a WiFi jelszava, kik használhatják a pultot, valamint a 4 dedikált felhasználói gomb mit csináljon.

Na és miket tudnak a kimenetek?

Itt is van egy Overview képernyő, de nem raktam be, mert ugyanaz szinte mint a csatornáknál, csak itt nincs annyi infó kint.

Van egy 6 (HAT) sávos parametrikus EQ a már korábban ismertetett paraméterekkel. Itt aztán állíthatunk a kimeneten agyba-főbe.

Ha ez nem lenne elég, van egy grafikus EQ (GEQ) is. Régen nem volt Anti-Feedback fül, így a gerjedéseket itt lehetett kihúzni. Azóta én ezt a fület erre nem is használtam, de a Tuning Wizard itt állítja be a szerinte megfelelő EQ-t.

Ez pedig szerintem a tavaly nyáron kijött új firmware egyik legjobb újítása, az Anti-Feedback fül. Itt nagyon szűk szűrőkkel lehet gerjedésre érzékeny frekvenciákat keresni és kihúzni. Ez szerintem egy rettenetesen hasznos funkció, mert gyakran a hangosítási körülmények közel sem ideálisak. Így hát nem árt, ha van egy ilyen fegyver a tarsolyunkban. Egyébként a Feedback Wizard nagyon gyorsan megtudja keresni helyettünk a gerjedő frekvenciákat, sokszor egyszerűbb őt ráereszteni a feladatra, általában jó munkát végez.

Van egy limiterünk (vagy kompresszor) ahol korlátozhatjuk a kimenetünk jelét. Rendben van, működik, de hiányolom innen szintén a korábban említett normálisabb kivezérlésjelzőket.

Van itt még egy Setup fülünk, ahol a korábban tárgyalt funkciókat érhetjük el. Egyedül itt nincs fantomtáp, digital gain és hasonlók mert értelmetlen lenne. Egy polaritáskapcsolónak én tudnék örülni, könnyebb lenne vele felderíteni a fordított fázisban működő hangszórókat néhány esetben. Valamint, ha QSC ládáink vannak, innen beállíthatjuk, hogy azt használjuk és a pult segíteni fog, hogy hogy állítsuk őket be.

Nos, hát nagy vonalakban ennyi lett volna a TouchMix 16 bemutatása. Maradtak természetesen dolgok, mert lehet pl. multitrack felvételeket is készíteni és azokat visszaküldeni a csatornákba, tehát van sok funkciója a pultnak. Szerintem talán kicsit túl sok funkciót is pakoltak bele, ahhoz képest, hogy érintőképernyőről használjunk.

Sajnos van egy hiányossága a pultnak. Ha tényleg megvan nyomva csatornákkal és dolgoznia kell, hajlamos belassulni és sokára reagálni. Nem titok szerintem, hogy a TouchMix linux alapú rendszert használ, ami teljesen jó, azonban vagy szoftveresen végzi a hang feldolgozását, vagy csak grafikai számításokat tudja nehezen elvégezni, de vannak ilyen belassulások, amiken az sem javít, hogy ilyenkor a kivezérlésjelzők se valami gyorsan reagálnak a beérkező jelekre. Melegben van, hogy laptophűtővel kellett alulról hűteni, valamint egy hete gondolt egyet a pult és a kivezérlésjelzőket és a WiFi-t egyszerűen lekapcsolta és csak a pult újraindítása után működött újra rendesen. Használtunk egy szinte teljesen újat is, amin szintén jelentkezett ez a lassulás. Így szerintem ez nem egyedi eset és szerintem ez esetek jó részében talán nem annyira zavaró, kivéve ha hirtelen kéne valamit gyorsan csinálni, de a pult gondolkodik.

De természetesen semmi sem hibátlan, ahogy szerintem néha sikerül nekünk is túllépni azt a kategóriát amire a TouchMixet tervezték. Mindezek ellenére szerintem egy nagyon megbízható pult, eddig egyszer sem fagyott le úgy, hogy újra kellett volna indítani, ha voltak is hibák, az adott fellépőt még lazán végig lehetett vele vinni. Hatalmas armadával áll elénk funkcionalitásban amit elsőre talán nehéz is átlátni és felfogni, de méreteihez képest egy nagy tudású eszközről van szó. Akár zenekaroknak, vagy fellépőknek sajátként, de szintén hangosítási célokra is nagyon jól használható, csak tisztában kell lenni a határaival. Ezen felül egy tablettal bitang jó kombót tud alkotni akár frontkeverésre is. Rendelkezik az app egy Follow Mixer funkcióval, így amikor a pulton egy csatorna faderére rányomunk akkor az adott csatorna ugrik be a tableten. Ha az EQ-n voltunk, akkor az adott csatorna EQ-ja, ha a kompresszoron, vagy az áttekintő képernyőn, akkor pedig értelemszerűen az. Ez egy nagyon hasznos funkció, meggyorsítja nagyon a beállásokat.

Megérheti hát beruházni egy ilyenre, ha valakinek mozgatja a gondolatait? Ha az igényeknek megfelel, szerintem egy rendkívül megbízható társ lehet és még mindig sokan csodálkoznak rá, hogy milyen kis picike a pult, vagy hogy tablettal mászkálsz, vagy ülsz be a misén a padba ezzel hangosítani.

Készítettem a pultról videókat is pár éve, amikben kicsit bővebben beszélek az itt elhangzottakról. Ha érdekel itt megtekintheted őket: